جوش های روی پوست سر: دلایل و درمان که نیازاست بدانید

به گزارش عینک دایره ای، جوش ها اغلب بر روی صورت و گردن دیده می شوند اما ممکن است بر روی پوست سر هم ایجاد شوند. در اینجا مروری در را باره دلایل و درمان جوش های پوست سر وجود دارد.

جوش های روی پوست سر: دلایل و درمان که نیازاست بدانید

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

جوش ها اغلب بر روی صورت و گردن دیده می شوند اما ممکن است بر روی پوست سر هم ایجاد شوند. در اینجا مروری در را باره دلایل و درمان جوش های پوست سر وجود دارد.

برگ های شنبلیله می توانند درمان موثری برای جوش های پوست سر باشند. یک خمیر از برگ های تازه درست کنید و آن را بر روی جوش ها بمالید. بعد از 10 دقیقه بشویید.

معمولا به جوش ها بر روی پوست سر توجه نمی گردد زیرا مو آن ها را پوشانده است. گاهی اوقات ممکن است عفونی شوند و در نتیجه باعث علائمی مانند درد شوند. در حالی که جوش های پوست سر معمولا باعث نگرانی نیستند، در بعضی موارد پایدار و شدید می شوند. در مقایسه با مکان هایی مانند صورت، گردن و پشت؛ پوست سر کم تر مستعد ایجاد جوش ها است. گرچه جوش های پوست سر ناشایع نیستند. بدون در نظر گرفتن مکان، علت اصلی جوش ها انسداد منافذ پوست است.

جوش ها اغلب در نواحی با تمرکز زیاد غدد چربی دیده می شوند. این غدد ترشحات چربی فراوری می نمایند که راهی به بیرون از فولیکول مو به وسیله منافذ کوچک پیدا می نمایند. این منافذ به دلایل مختلفی مسدود می شوند و مانع از راه خروج چربی می شوند. چربی در فولیکول مو تجمع پیدا می نمایند و منجر به التهاب می گردد. منفذ پوست مسدود شده ممکن است عفونی گردد و در نتیجه چرک فراوری کند. سیستم ایمنی بدن با فرستادن سلول های خونی سفید به ناحیه به این عفونت واکنش نشان می دهند. عملکرد گلیول های سفید خون باعث تجمع باکتری های مرده و دیگر مواد شیمیایی می گردد. در بعضی موارد شدید، عفونت ممکن است به نواحی اطراف توسعه یابد.

چه چیزهایی باعث جوش های پوست سر می گردد؟

همان طور که در بالا اشاره شد، علت اصلی جوش بر روی پوست سر فولیکول های مومسدود شده می باشد که می تواند به واسطه عوامل مختلفی مانند بهداشت ضعیف پوست سر، عدم تعادل هورمونی، دریافت ناکافی مواد مغذی، استرس زیاد، تغییرات فصلی، واکنش یه بعضی داروها، مصرف زیاد کافئین و استفاده از بعضی محصولات مراقبت از مو ایجاد گردد. عرق کردن بیش از حد سر هم می تواند باعث چنین مسئله ای گردد زیرا که محیط مرطوبی برای رشد باکتری ها فراهم می آورد. گرچه گفته می گردد که مصرف غذاهای خاصی آکنه را بدتر می نماید، هیچ شواهد قطعی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. مواد شیمیایی یا دیگرترکیبات موجود در محصولات مراقبت از مو ممکن است فولیکول ها را تحریک نمایند و باعث جوش ها شوند.

فولیکول های مسدود به جوش های سر سفید و سر سیاه تبدیل می گردد که نوع خفیف جوش های پوست سر هستند. گاهی اوقات، میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و مخمر ممکن است فولیکول های مسدود را عفونی کند، در نتیجه باعث قرمزی و التهاب شوند. پاپول ها و پوسچول ها ممکن است خودشان بهبود یابند. در بعضی موارد شرایط ممکن است وخیم تر گردد و باعث کیست ها و ندول ها گردد. جوش های پوست سر معمول، شایع هستند و اغلب بدون درمان فروکش می نماید. گرچه انواع شدید و پایدار احتیاج به درمان دارند. التهاب فولیکول یک بیماری طبی است که در آن فولیکول های مو آسیب دیده عفونی و ملتهب می شوند. این شرایط ممکن است بر یک یا بیش از یک فولیکول اثر بگذارد و مانند جوش به نظر برسد.

چطور از شر جوش ها بر روی پوست سر رهایی یابیم؟

معمولا جوش های پوست سر خودشان بهبود می یابند و طی چند روز محو می شوند، اما انواع شدید احتیاج به درمان دارند. اگر جوش های دردناک بر روی پوست سر پایدار شوند، احتیاج است تا به صورت دنبال راهی برای کنترل آن ها باشید. در حالی که توجه طبی برای جوش های شدید و پایدار احتیاج است، درمان های خانگی ممکن است برای موارد خفیف تر کافی باشد.

سالیسیلیک اسید

رایج ترین درمان برای جوش های خفیف خارش دار بر روی پوست سر استعمال محصولات بدون احتیاج به نسخه حاوی سالیسیلیک اسید است. مصرف منظم شامپو دارای سالیسیلیک اسید می تواند برای کاهش جوش های پوست سر مفید باشد. این شامپو بعلاوه برای پیشگیری از بروز در آینده هم خوب است. در حالی که سالیسیلیک اسید برای مصرف بر روی پوست سر بی خطر است، محصولات دارای بنزوییل پراکسید ممکن است باعث ریزش مو، سفید شدن و چنین عوارض جبران ناپذیری شوند. حتی محصولات سولفات وقتی برای آکنه پوست سر استفاده می شوند، می توانند مضر باشند.

شامپوهای ضدشوره سر

در بعضی موارد، یک شامپو ضدشوره سر ممکن است برای از بین بردن جوش های پوست سر بسیار کارآمد باشد. این درمان برای آکنه خفیف پوست سر هم مفید است. اگر که قصد مصرف یک حالت دهنده را دارید، آن را دور از پوست سر نگه دارید. بهتر است که حالت دهنده را برای نوک موها بهره ببرید.

داروهای تجویزی

اگر جوش های پوست سر دائمی و شدید دارید، با مراقبت سلامت تان مشورت کنید. او ممکن است بعضی داروهای آنتی بیوتیک ها، ضدقارچ ها و ضدآکنه یا استروئیدها را تجویز کند. درمان هورمونی برای بعضی افراد توصیه می گردد، در حالی که تخلیه به روش جراحی در بعضی موارد جوش های مزمن ممکن است، احتیاج باشد.

درمان های خانگی

سرکه سیب محصولی است که به اسم درمانی برای مسائل مختلف سلامتی استفاده می گردد. مقادیر برابر سرکه و آب را مخلوط کنید و برای شستشو موها بهره ببرید. علاوه بر ضدعفونی کردن پوست سر، این محلول بعلاوه برای حفظ تعادل pH پوست سر خوب است.

آبلیمو هم ممکن است برای بهبود این شرایط مفید باشد. آبلیمو را با میزان برابری از آب مخلوط کنید و این محلول را برای شستشو مو بهره ببرید. بعلاوه می توانید از گلاب به جای آب بهره ببرید زیرا که پوست سر را نرم می نماید.

روغن درخت چای ویژگی های ضدقارچی، ضدمیکروبی و ضدویروسی دارد. در فرم های رقیق، برای شستشو مو می تواند استفاده گردد. چند قطره از این روغن اصلی را در آب مخلوط کنید. در غیر این صورت چهار سهم روغن درخت چای را با یک سهم از روغن اسطوخودوس و روغن زیتون ترکیب کنید. آن را بر روی پوست سر بمالید و با استفاده از شامپو ضدشوره بشویید.

این ها بعضی درمان های خانگی محبوب برای جوش های پوست سر هستند. موارد دیگر شامل کوبیده بخش گوشتی عنبه هندی، پوره گوجه تازه، ساییده برگ های چریش و غیره می شوند. خمیر را بر روی پوست سر بگذارید و بعد از 20 تا 30 دقیقه بشویید. اگر نسبت به هر یک از موارد اشاره شده در بالا حساسیت دارید، از مصرف آن ها خودداری کنید.

جوش ها بر روی پوست سر اگر که شدید، دائمی و راجعه نباشند علتی برای نگرانی نیستند. در حالی که آکنه خفیف پوست سر ممکن است خودبخود بهبود یابد، باید انواع شدید را به محض آنکه متوجه آن می شوید، درمان کنید. گرچه بهداشت مناسب پوست سر تا حد زیادی از چنین جوش هایی جلوگیری کند. از چرب کردن زیاد بپرهیزید و محصولات مراقبت مو فاقد چربی را بهره ببرید. رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم داشته یاشید.

برطرف مسئولیت: این مقاله تنها برای اهداف اطلاع رسانی است و نباید به اسم جایگزینی برای مشورت طبی با متخصص باشد. مشورت با پزشک امن ترین شیوه برای تشخیص و درمان هر مشکل سلامتی است.

منبع: راسخون

به "جوش های روی پوست سر: دلایل و درمان که نیازاست بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوش های روی پوست سر: دلایل و درمان که نیازاست بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید