سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر

به گزارش عینک دایره ای، عصر شنبه ـ 21 اسفند ماه ـ در جریان برنامه های هنری بزرگداشت نظامی، موزه هنرهای معاصر تهران میزبان پرفورمنسی شد که رخداد حادثه ای در جریان آن از همان ساعات ابتدایی برگزاری و همچنان تا ساعات انتشار این خبر، واکنش های مختلف و البته انتقادهایی را به همراه داشته است.

سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر

به گزارش عینک دایره ای، ماجرا از فضای مجازی و با انتشار ویدیویی از این پرفورمنس بر فراز حوض روغن موزه هنرهای معاصر تهران شروع شد. بعضی ها از جمله منصوره بشیرپور، کارشناس اقتصاد هنرهای تجسمی با بازنشر این ویدیو در صفحه اینستاگرام خود، از این حادثه انتقاد کردند و به این ترتیب دیگر کارشناسان و کاربران فضای مجازی نیز با آنها همراه شدند و از سوی دیگر عده ای هم نظرات مخالف با آنها را در دفاع از ماهیت کلی این رویداد هنری بیان کردند.

بشیرپور با بیانی صریح در بخشی از انتقادها نوشته بود: باید تشکر کرد از همه دست اندرکاران این برنامه، از تک تک که در اجرا و هماهنگی دخیل بودند که (قرار نبود اینجوری بشه و اتفاق بود) هایشان عذر بدتر از گناه است و تشکر ویژه تر از همه فرهیختگانی که به این پیش نمایش دعوت شدند و بدون هیچ اعتراضی تنها به دیدن نشستند، که بدون شک این سکوت غم انگیزترین نکته این اتفاق بود.

سعید باباوند، منتقد هنری نیز با بازنشر این ویدیو در فضای مجازی، انگشت انتقاد را به سمت مسوولان فرهنگی نشانه گرفت.

کاربری هم در فضای مجازی در انتقادی صریح چنین نوشت: ... کاش تاریخچه موزه هنرهای معاصر تهران را بخوانند و از گنجینه ای که در آن بوده اطلاع پیدا نمایند. خود موزه هنرهای معاصر یکی از پنج گنج تهران است.

و این در حالی است که کارگردان هم ساعتی پس اجرا، بدون اشاره به این حادثه و ابراز تاسف نسبت به آن، به صرف انتشار ویدئوهایی از پرفورمنس در فضای مجازی بسنده کرد.

در این بین البته نگاه هایی هم به دفاع از ماهیت کلی چنین اتفاقاتی برخاسته و یادآوری کردند که هنر معاصر و موزه در حال تجربه است و این اتفاق هم می تواند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این موزه نگاشته گردد.

در ادامه ویدئویی که از این پرفورمنس منتشر شده و حاکی از ریختن مایع داخل حوض به بیرون است را مشاهده می کنید:

بالاخره صبح فرا رسید و در حالی که عده زیاد چشم انتظار واکنش موزه نسبت به این اتفاق بودند، موزه هنرهای معاصر تهران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش توضیحاتی را درباره این حادثه ارائه داد. در بخشی از توضیحات موزه چنین نوشته شده است: برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثر اشتباه ایجاد شده است.

پس از انتشار این مطلب، رسانه های مختلف به سراغ مدیران سابق موزه هنرهای معاصر تهران در ادوار مختلف رفتند و به این ترتیب نظرات متفاوتی درباره این حادثه مطرح شد.

حبیب الله صادقی که در سال 1384 مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را برعهده داشت، در این رابطه به عینک دایره ای گفت: این پرفورمنس امکان خوبی بود که یعنی موزه دارد یک تجربه تازه را دنبال می نماید. من این تجربه را اصلا به عنوان حاشیه نمی بینم؛ اما شاید می شد این حرکات را به صورت دیگری انجام داد.

محمد صحفی که سابقه چندین دوره مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران و اداره کل هنرهای تجسمی را در کارنامه دارد هم در گفت وگویی با یکی از رسانه ها در این رابطه گفته است: از مدیران هنری عالی رتبه ما بعید است که در موزه هنرهای معاصر تهران اجازه فعالیت به چنین برنامه هایی که هدف مشخصی هم ندارند، می دهند و باعث تاسف است و به نوعی سوءمدیریت در حوزه هنری کشور را نمایان می نماید.

کارگردان پرفورمنس پرحاشیه، دیگری فردی بود که از سوی رسانه ها برای ارائه پاره ای توضیحات نشانه گرفته شد. یاسر خاسب در همین رابطه در گفت وگویی با عینک دایره ای ضمن ابراز تأسف از حادثه پیش آمده، چنین اظهار کرد: اگر اشتباهی کردم و حادثه ای پیش آمد، متاسفم و از مردم کشورمان، از جامعه هنری و به ویژه هنرمندان حوزه تجسمی عذرخواهی می کنم ولی به آنان اطمینان می دهم که هیچ آسیبی به حوض روغن زده نشده است.

و در این بین انجمن هنرمندان مجسمه ساز هم به صف منتقدان پیوست و با انتشار بیانیه ای خواهان ارائه مستندات از سوی موزه شد.

و اما نکته قابل توجه دیگر در این میان، حضور و اظهارات محمود شالویی، دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی بود که یک ساعت قبل از شروع این پرفورمنس، برای افتتاح نمایشگاه پنج گنج در موزه هنرهای معاصر تهران حاضر بود و در بخشی از گفته های خود درباره برنامه های موزه از جمله این نمایشگاه گفته بود، جلسات متعددی را برای هماهنگی و چگونگی برگزاری این بزرگداشت برگزار کردیم. در ابتدا بسیاری از افراد از جمله مدیریت موزه با برگزاری این نمایش موافق نبودند چرا که اعتقاد داشتند آثاری که درباره حکیم نظامی و یا برگرفته از اشعار او باشد بسیار کم است. اما در بین مجموعه های خصوصی جستجوهایی انجام و با مجموعه داران تعامل شد که خوشبختانه بعد از این جستجو آثاری به دست آمد که بسیار ارزشمند است و آثاری از گنجینه موزه و مجموعه داران خصوصی در این نمایشگاه ارائه شد.

به گزارش عینک دایره ای، یک روز پس از حادثه حوض روغن موزه هنرهای معاصر تهران، واکنش های نسبت به حادثه پیش آمده، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که مسئولان موزه بر این باورند که آسیبی به اثر وارد نشده و روغن مجددا به داخل حوض بازگردانده خواهد شد؛ اما بعضی کاربران این مسئله را مطرح نموده اند که حتی اگر این پرفورمنس رویکردی معاصر را دنبال می نموده، ربطی به برخورد فیزیکی با خود اصل اثر ندارد.

شما مخاطبان عینک دایره ای نیز درصورتی که اخبار مربوط به این حادثه را پیگیری نموده اید، می توانید نظراتتان را برای ما بنویسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تا پیاز ماجرای حوض روغن موزه هنرهای معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید