6 ویژگی مدرن گوشی های هوشمند فعلی که در آیفون 11 نمی بینیم!

به گزارش عینک دایره ای، یکی از پرسش هایی که چندین سال است پیش از معرفی آیفون جدید ذهن ما را به خود مشغول می کند، این است که آیا اپل بالاخره فلان ویژگی را به آیفون های امسال اضافه می کند؟

6 ویژگی مدرن گوشی های هوشمند فعلی که در آیفون 11 نمی بینیم!

این شرکت همیشه در پذیرش بعضی استانداردهای جدید و بومی سازی آن ها برای آیفون، کند عمل می کرده است و علت اصلی آن هم دقت و ظرافت به کار رفته در فرآیند تحقیق و توسعه این ویژگی ها عنوان می شد، تا نسخه نهایی پایدار و عاری از مشکل باشد. با پیروی از همین سیاست، سه آیفون جدیدی که به تازگی معرفی شده اند نیز از بعضی ویژگی های مدرن گوشی های هوشمند امروزی بی بهره اند. به همین دلیل است که بعضی بیان می کنند، خانواده آیفون 11 محصولاتی موقت و جایگزین هستند که به میدان آمده اند تا فاصله میان نسل قبلی و آیفون های آینده را که به ویژگی های جدید مجهز شده اند، پر کنند.

آیفون های 11، 11 پرو و 11 پرو مکس، بعضی ویژگی هایی که انتظار داشتیم ببینیم را به همراه دارند؛ مانند دوربین فوق عریض، حالت عکاسی در شب و در نور کم و همچنین شارژ سریع که البته تاکنون فقط از وجود آن در آیفون های 11 پرو و پرو مکس مطمئن هستیم و ممکن است آیفون 11 هم به آن مجهز شده باشد.

اما بعضی از ویژگی هایی که امروزه در گوشی های هوشمند به امکاناتی معمولی تبدیل شده اند، در خانواده آیفون 11 دیده نمی شوند. البته می توان دلیل تصمیم اپل برای اضافه نکردن تعدادی از این قابلیت ها را درک کرد. ممکن است بعضی از این ویژگی ها هنوز با استانداردهای این شرکت مطابق نشده باشند و کوپرتینویی ها در آینده از آن بهره بگیرند. به همین دلیل، ما هم معتقدیم که آیفون 11 و برادرانش محصولاتی جایگزین هستند که قرار است فاصله بین نسل قبل و نسل بعدی را که تحولات عمده ای خواهد داشت، پر کنند. در بررسی 6 ویژگی مهم که جای خالی آن ها در آیفون های جدید حس می شود، با ما همراه شوید:

درگاه USB-C

USB-C استاندارد جدیدی است که تقریبا همه شرکت ها بی چون و چرا آن را پذیرفته اند و از آن برای شارژ گوشی و اتصال به سایر دستگاه ها و ابزارها بهره می گیرند. تقریبا همه گوشی های اندرویدی جدید و حتی آیپد پروها و مک بوک پرو های اپل نیز از USB-C استفاده می کنند؛ اما هر سه مدل آیفون 11 باز هم به درگاه اختصاصی لایتنینگ مجهز شده اند که تقریبا قدیمی شده است. اگر آیفون های جدید نیز به این استاندارد مجهز شده بودند، دارندگان آیپد پروها و مک بوک پروهای جدید می توانستند با استفاده از یک کابل شارژر، هر سه محصول را شارژ کنند؛ اما آیفون های جدید زحمت به همراه داشتن یک کابل لایتنینگ اضافی را هم برای کاربر به همراه دارند.

نسخه های پرو آیفون 11 از شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می کنند که به شارژری با درگاه USB-C و یک کابل USB-C به لایتنینگ همراه است. با توجه به این که یک سر کابل شارژر آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس به خروجی USB-C مجهز است، کاربران می توانستند بدون نیاز به تبدیل های اضافی، آیفون های خود را به مک بوک های جدید متصل کنند. اپل اولین بار در سال 2016 از مک بوک های مجهز به درگاه USB-C رونمایی کرده بود و به نظر می رسد از آن زمان تا کنون فرصت کافی برای استاندارد سازی این درگاه برای آیفون ها وجود داشت، ولی اپل بنا به هر دلیلی از انجام آن سر باز زده است.

صفحه نمایش 90 هرتزی سریع تر و روان تر

استفاده از صفحه نمایش های 90 هرتزی مهم ترین چیزی است که آیفون های 11 را به محصولاتی شگفت انگیز تبدیل می کرد. آیفون های جدید همچنان از نمایشگرهای 60 هرتزی قدیمی استفاده می کنند که البته عمل کرد خوبی دارند، ولی نمایشگرهای 90 هرتزی به واسطه سرعت بیشتر و روان تر بودن، می توانستند تاثیر زیادی در القای حس قدرتمندی آیفون 11 و نسخه های پرو این خانواده داشته باشند. با توجه به این که شرکت هایی مانند وان پلاس، ایسوس و ریزر در حال استفاده از نمایشگرهای 90 هرتزی در پرچم داران قدرتمند خود هستند، نمایشگر 60 هرتزی پرچم داران شرکت های نام داری همچون اپل و سامسونگ (با وجود فناوری های پیشرفته و اختصاصی) کمی قدیمی به نظر می رسند.

اما اپل دلیل اپل برای عدم استفاده از نمایشگرهای 90 هرتزی منطقی به نظر می رسد. به لحاظ فنی، هر چه نرخ تازه سازی نمایشگر بیشتر باشد، مصرف باتری آن نیز بیشتر خواهد بود. با توجه به آن چه در رویداد معرفی آیفون های جدید مشاهده کردیم، این شرکت سعی داشت نشان دهد که پرچم دارهای جدیدش از عمر باتری بیشتری نسبت به نسل های قبل برخوردارند و استفاده از نمایشگری با نرخ تازه سازی 90 هرتز، سدی در مقابل این خواسته بود. از طرفی، کاملا واضح است که عمر باتری برای کاربران نیز اهمیت بیشتری دارد.

برای توضیح بیشتر باید ذکر کنیم عددی که به همراه واحد هرتز برای توصیف نمایشگرها به کار می رود، به نرخ تازه سازی آن نمایشگر مربوط است. هرچه این رقم بالاتر باشد، تعداد فریم های نمایش داده شده در یک ثانیه توسط نمایشگر نیز بالاتر خواهد بود. در نتیجه افزایش این نرخ، انیمیشن های رابط کاربری مانند باز کردن و بستن اپلیکیشن ها، همچنین جابجایی بین بخش های مختلف سیستم عامل و اپلیکیشن ها روان تر و سریع تر خواهد بود که در نهایت روی تجربه کاربری محصول به عنوان یک دستگاه رده بالا تاثیر بسکمک خواهد داشت.

حذف بریدگی بالای نمایشگر (ناچ)

ظاهرا اپل هنوز راه حل مناسبی برای پنهان کردن دوربین سلفی و مجموعه حسگرهای مرتبط با Face ID پیدا نکرده است و همچنان بریدگی بالای نمایشگر تنها گزینه این شرکت برای قرار گیری این سنسورها در پنل جلویی است. عوامل زیادی در حذف ناچ و جایگزین کردن آن با روش های دیگر مانند دوربین زیر نمایشگر یا حفره دورن نمایشگر موثر هستند که از موثرترین آن ها می توان به نگرانی درباره کیفیت و عمل کرد دوربین سلفی و Face ID اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت های مختلفی مانند وان پلاس، ویوو، سامسونگ، ایسوس و اوپو از راه کارهایی همچون حفره دورن نمایشگر، دوربین سلفی با مکانیزم بیرون جهنده و دوربین اصلی قابل چرخش استفاده کرده اند که می توانند جایگزین بریدگی بالای نمایشگر باشند. اما اگر بتوان دوربین سلفی را هم با این روش ها مخفی کرد، نوبت به Face ID خواهد رسید که از چند سنسور مختلف تشکیل شده است و جای دادن آن ها در کنار دوربین سلفی، آن هم در ابعادی کوچک سخت است. اما پنهان کردن این سیستم تشخیص چهره تنها برای اپل مشکل نیست. گوگل نیز قصد دارد از سیستمی مشابه Face ID برای خانواده پیکسل 4 بهره بگیرد و احتمالا با توجه به سختی پنهان کردن این سنسورها در خارج از محیط پنل جلویی دستگاه، تصمیم دارد همان طراحی قدیمی را که با حاشیه هایی در بالای نمایشگر همراه بود را دوباره احیا کند.

سنسور اثر انگشت درون نمایشگر

یکی از راه هایی که اپل می تواند به کمک آن بریدگی بالای نمایشگر را حذف کند، استفاده از اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر به جای Face ID است. گرچه این خواسته زیادی است، زیرا اپل برای توسعه Face ID سنگ تمام گذاشته است و نتیجه نهایی یک سیستم مطلوب است که امتحان خود را پس داده؛ اما استفاده از اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر استاندارد دیگری است که تقریبا اکثر پرچم داران از آن استفاده می کنند و کاربران نیز با آن کنار آمده اند.

تردید اپل برای استفاده از اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر قابل درک است، زیرا این اسکنر باید علاوه بر باز کردن قفل دستگاه، امنیت خریدهای اینترنتی صورت گرفته از طریق اپل پی و همچنین امنیت حساب های مختلف کاربران را تامین کند و به همین دلیل، احتمالا اپل هنوز به فناوری مورد نظر خود برای تعبیه این سیستم در خانواده آیفون 11 نرسیده است.

در نهایت، کاربرانی هم وجود دارند که از Face ID یا حتی اسکنرهای درون نمایشگر اولتراسونیک (مانند آن چه سامسونگ در پرچم دارانش به کار گرفته) راضی نبوده اند و عملکرد سنسورهای اثر انگشت فیزیکی که در پشت یا لبه گوشی وجود داشت را مناسب تر می دانند.

شارژ بی سیم معکوس

شارژ معکوس که اولین بار در پرچم داران 2018 شرکت هواوی به کار گرفته شد و پس از آن سامسونگ را نیز به خود علاقه مند کرد، یکی از روش های کارآمد برای شارژ لوازم جانبی مانند ساعت هوشمند یا ایرفون های بی سیم است. با استفاده از این ویژگی می توان از گوشی هوشمند به عنوان ابزاری برای شارژ بی سیم گجت های مذکور استفاده کرد.

پیش از معرفی سری آیفون 11، شایعات از تجهیز این پرچم داران به شارژ بی سیم معکوس حکایت داشتند که می توانست خلا نبود شارژر بی سیم اپل یا همان پروژه کنسل شده ایرپاور را پر کند و برای شارژ اپل واچ و ایرپادها مناسب باشد. در نهایت شارژ معکوس نیز به آیفون 11 و برادرانش اضافه نشد. البته شایعاتی وجود دارد که آیفون های مذکور این قابلیت را دارند، اما اپل آن را به صورت نرم افزاری غیر فعال کرده است.

عدم معرفی نسخه 5G

اگرچه ممکن است بعضی از طرفداران اپل از عدم معرفی نسخه 5G در خانواده آیفون 11 گلایه مند باشند، اما ما اپل را سرزنش نمی کنیم. در واقع، درست است که 5G انتقال داده ها را در بستری سریع تر نسبت به قبل ممکن می کند، اما در حال حاضر گسترش این شبکه به کندی پیش می رود و هنوز بسکمک از نقاط دنیا و حتی کشورهایی مانند آمریکا، از دسترسی به این فناوری بازمانده اند. در حال حاضر این فناوری مکان های محدودی را پوشش می دهد و حتی توانایی پوشش یک شهر کامل را ندارد، زیرا اتصال به شبکه 5G در محیط های بسته با مشکل روبرو است.

بنابراین، با وجود این که اکثر پرچم داران امروز از عنوان هیجان انگیز 5G به همراه نام خود بهره می گیرند و این ویژگی به ترند امسال گوشی های پرچم دار تبدیل شده است، اما عدم استفاده از آن نیز به معنی از دست دادن قابلیتی ضروری و شکست در مقابل رقبای اندرویدی نیست.

منبع: Business Insider

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 ویژگی مدرن گوشی های هوشمند فعلی که در آیفون 11 نمی بینیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 ویژگی مدرن گوشی های هوشمند فعلی که در آیفون 11 نمی بینیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید