10 کلمه محبوب و پرکاربرد در تمامی زبان ها

به گزارش عینک دایره ای، خبرنگاران: کتاب ها و مطالب زیادی در موضوع کلمات و عبارات ترجمه نشدنی در زبان های مختلف وجود دارد، اما از سوی دیگر، کلماتی هستند که در اغلب زبان های مشهور دنیا از جمله فارسی، به شکلی نزدیک به هم، مورد استفاده قرار می گیرند.

10 کلمه محبوب و پرکاربرد در تمامی زبان ها

دلیل محبوبیت بالای این کلمات از نظر علمی، مورد بررسی قرار نگرفته و تعیین نیست چرا این عبارت ها از یک فرهنگ، به فرهنگی دیگر منتقل شده اند. در این مقاله، 10 کلمه پرکاربرد در تمامی زبان های جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

10. پیژامه (Pajamas)

پیژامه که یک کلمه اردو است، به شکل خاصی از پوشش انسان اشاره دارد که در هند، از محبوبیتی بالا برخوردار بوده است. بعد از استعمار هند توسط دولت بریتانیا، این پوشش به اروپا نیز منتقل و به یک لباس بین المللی تبدیل شده است.

نکته عجیب این است که با انتقال این نوع پوشش از کشوری به کشور دیگر، کلمه ای جدید برای آن انتخاب نشده بلکه شکلی خاص از کلمه پیژامه به زبان جدید، وارد شده است. بیجامه در عربی، pizsama در گرجستان و Pajamas در اغلب زبان های اروپایی، مورد استفاده قرار می گیرد.

این موضوع را هم در نظر بگیرید که بسیاری از فرهنگ ها و کشور های مذکور، پیش از ورود پیژامه، عبارت مشابهی برای معرفی لباس راحتی خواب داشته اند و همین موضوع، توضیح محبوبیت این کلمه را در سطح جهانی، بسیار مشکل می کند.

9. اوکی (OK)

تاریخچه کلمه اوکی چندان روشن نیست. درواقع هیچ کس به درستی نمی داند که این عبارت چگونه وارد زبان انگلیسی شده است. ایده اول این است که یک روزنامه در سال 1830، این کلمه را به عنوان یک شوخی و برای اختصار عبارت All Correct منتشر کرده است.

تئوری دوم به زبان یونانی و به عبارت Ola Kala به معنی همه چیز درست می گردد برمی گردد. ایده های دیگر هم وجود دارد که هیچ کدام را نمی توان به درستی اثبات کرد. بااین حال موضوعی که تعیین است، محبوبیت این کلمه در اغلب زبان های جهان از جمله فارسی است.

برای محبوبیت این کلمه نیز، دلایل زیادی وجود دارد. سادگی نوشتار در تمامی زبان ها و وجود صدای او و کی در اغلب زبان های بین المللی را می توان از دلایل اصلی محبوبیت این کلمه دانست.

8. تاکسی (Taxi)

تاکسی یکی از کلمات جدید است که در اغلب زبان های جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این کلمه که از عبارت انگلیسی taximeter cab برداشت شده، در بیشتر مواقع با یک تلفظ ثابت به کار برده می گردد.

تکرار این کلمه در تمامی اروپا، آمریکا و در اغلب کشور های آسیایی و آفریقایی باعث شده تا تاکسی به یک استاندارد بین المللی تبدیل گردد. این روز ها در هر کشوری با هر نوع زبان می توانید با تلفظ این کلمه، یک خودرو با راننده را برای خود دست وپا کنید.

7. مامان (Mama)

کلمه مامان با شکل های تلفظی متفاوت، اما نزدیک به هم، در اغلب زبان های پرکاربرد جهان، مورد استفاده قرار می گیرد. کره ای به مامان، eomma می گویند. در جمهوری چک برای اشاره به مادر، کلمه mami مورد استفاده قرار می گیرد. قدمت این کلمه در تغییرات زبانی اعمال شده در آن نشان دهنده انتقال واژه مامان، از دوران پیش از تمدن است.

دانشمندان بر این باورند که شکل زبانی بچه ها و نحوه تلفظ کلمات در نوزاد ها باعث شده تا کلمه مامان، در اشکال مختلف، به تمامی زبان های جهان منتقل گردد. صدای م از ساده ترین صدا های ممکن برای بچه ها است و ترکیب آن با آ، راه را برای تلفظ این واژه، هموارتر می کند. درهرصورت در تمامی جهان می توانید واژه ای مشابه و بسیار شبیه به مامان را پیدا کنید.

6. ها ها (Haha)

توصیف انواع صدای طبیعی، مثل تپش قلب یا صدای حیوانات، در زبان های مختلف، متفاوت است. بااین حال صدای خنده در اغلب زبان های جهان، با کلمه هاها شناخته می گردد. این کلمه در بعضی زبان ها به هه هه، هی هی و هوهو تغییر پیدا کرده، اما شباهت آن قدر زیاد است که بتوان هاها را یک کلمه ثابت در اغلب زبان های جهان دانست.

البته شکل نوشتن این کلمه در اغلب زبان ها بسیار عجیب است. در اسپانیایی عادت به نوشت کلمه jaja را برای بیان خنده دارند. در تایلندی، عدد 5 به معنی خنده است و تکرار آن، نشان دهنده میزان شادی فرد. در پیغام های اینترنتی فارسی نیز، عبارت خخخخخخ که شکل نوشتاری خنده شدید است، به جایگزین هاها تبدیل شده است.

5. گیتار (Guitar)

در مورد پیشینه ساز گیتار، نظرات مختلفی وجود دارد، اما کشف پیشینه این واژه، به خاطر وجود عناصر زبانی مختلف، کار ساده تری است. به هرحال در قرن 19 بود که گیتار با شکل فعلی خود، به یک ساز و البته کلمه بین المللی تبدیل شد.

گیتار های امروزی، نمونه ای از یک ساز اسپانیایی هستند، اما تاریخچه کلمه گیتار را می توان به کلمه یونانی کیتارا نزدیک دانست. درصورتی که کمی از آن دوران عقب تر برویم، به واژه و ساز کهن هندی به نام سیتار می رسیم که خود کلمه تار را از زبان پارسی کهن، قرض گرفته است.

هرچند کشور ها و فرهنگ های مختلف، ساز گیتار را متعلق به خود می دانند، اما از سوی دیگر واژه گیتار یک شکل بین المللی و همه گیر پیدا کرده است و مفهومی ثابت را در تمامی زبان ها، منتقل می کند.

4. چای Cha

چین منبع اولیه چای در سراسر جهان بوده است. چینی ها چای را از طریق جاده ابریشم به ایران کهن منتقل کردند و با ورود این نوشیدنی به ایران، چای به تمامی کشور های جهان منتقل شد. اردو، عربی، روسی، زبان های آفریقایی و انتها سرتاسر جهان، با این نوشیدنی و عبارت چینی، آشنا شدند.

نکته جالب این است که در بخش هایی از کشور چین، کلمه چای، تی تلفظ می گردد و همین تلفظ به اروپا و انتها به آمریکا نیز منتقل شده است. هرچند امروزه هر دو عبارت چای و تی، در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد.

3. قهوه Kahve

قهوه، کهوه، کهفه، کافی و کاوا، کلماتی هستند که همه و همه از کلمه Kahve در زبان ترکی استانبولی، قرض گرفته شده اند. قهوه در زبان انگلیسی به صورت مستقیم، منتقل نشده و به این دلیل، شباهت کمتری در قهوه و کافی وجود دارد.

محبوبیت این نوشیدنی در جهان آن قدر زیاد است که حتی کلمه کافئین نیز از قهوه برداشت شده است. قهوه از ترکیه با ایران، چین، روسیه، آمریکای جنوبی، هند و آفریقا منتقل شده. اروپا و آمریکا، آخرین مناطقی هستند که با این نوشیدنی و کلمه قهوه، آشنایی پیدا کرده اند.

2. ها؟ (?Huh)

در یک بررسی که در سال 2013 انجام شد، کلمه ها به شکل پرسشی آن، به عنوان پرکاربردترین کلمه جهان انتخاب شد. این صدای پرسشی که در زبان فارسی نیز وجود دارد، با کمی تغییر، در پرکاربردترین زبان های جهان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این بررسی نشان می دهد که صدای ها که در اغلب لغت نامه ها به عنوان یک کلمه قابل قبول در نظر گرفته شده است، یک صدای خنثی در میان صحبت دیگران است که به عنوان یک کلمه توهین آمیز، در نظر گرفته نمی گردد.

1. شکلات (Chocolate)

برخلاف بررسی مذکور در سال 2013، مطالعات جدید نشان می دهد که واژه شکلات، پرکاربردترین واژه جهان است. این واژه که از کلمه xocolatl برداشت شده، در تمامی زبان های جهان با مقداری تفاوت در تلفظ، مورد استفاده قرار می گیرد.

این عبارت آزتکی، به سرعت به زبان لاتین وارد شده و از اسپانیایی به انگلیسی، فارسی، عربی و دیگر زبان ها منتقل شده است. بر خلاف قهوه که در زبان های مختلف، تلفظی متفاوت دارد، شکلات از قرن 17 میلادی، به همین شکل مشهور، مورد استفاده قرار می گیرد. این کلمه در زبان فارسی نیز دچار کمترین تغییرات شده و به xocolatl نزدیک است.

منبع: listverse

منبع: برترین ها

به "10 کلمه محبوب و پرکاربرد در تمامی زبان ها" امتیاز دهید

4 کاربر به "10 کلمه محبوب و پرکاربرد در تمامی زبان ها" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کلمه محبوب و پرکاربرد در تمامی زبان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید