کاهش16درصدی شمارگان کتاب و شروع ثبت نام برای نمایشگاه فرانکفورت

به گزارش عینک دایره ای، خبرنگاران - گروه فرهنگ: گزارش یک هفته با کتاب این هفته 10 خبر دارد که 3 خبر از این تعداد، مربوط به خبرهای بین المللی حوزه کتاب هستند. 7 خبر دیگر مربوط به اخبار داخلی کتاب و ادبیات هستند که یک خبر از آن ها متاسفانه خبر درگذشت یک چهره فرهنگی است.

کاهش16درصدی شمارگان کتاب و شروع ثبت نام برای نمایشگاه فرانکفورت

بین خبرهای داخلی، 3 خبر درباره فراخوان های منتشر شده درباره نمایشگاه های کتاب و اعطای تسهیلات به کتابفروشی ها هستند. یکی از این خبرها هم که گزارش را با آن شروع می کنیم، مربوط به آماری است که خانه کتاب این هفته در مقام مقایسه شمارگان و قیمت کتاب نسبت به سال گذشته منتشر کرد.

به این ترتیب، گزارش یک هفته با کتاب در بازه زمانی 20 تا 25 خرداد مرور می کنیم.

کاهش 16 درصدی شمارگان کتاب و افزایش 23 درصدی قیمت

طبق آماری که موسسه خانه کتاب سه شنبه این هفته منتشر کرد، در اردیبهشت ماه سال گذشته، 271 عنوان کتاب در حوزه یاری درسی منتشر شده که این آمار در مقایسه با اردیبهشت ماه امسال با 69 درصد افزایش به 457 عنوان رسیده است.

در اردیبهشت ماه سال 95 در مجموع 5 هزار و 960 عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 96 با 27 درصد افزایش به 7 هزار و 575 عنوان رسیده است. از مجموع کل کتاب های منتشر شده در سال 95، 4 هزار و 835 عنوان به حوزه عمومی و 854 عنوان به حوزه کودک اختصاص پیدا نموده است که این آمار در سال 96 به ترتیب با 27 و 13 درصد افزایش روبه رو شده است.

همچنین، شمارگان متوسط کتاب در اردیبهشت ماه سال 96 در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش 16 درصدی رو به رو شده است. این در حالی است که قیمت متوسط کتاب در اردیبهشت ماه سال 95 از 13 هزار و 944 تومان به 17 هزار و 208 تومان رسیده و افزایش 23 درصدی داشته است.

انتشار فراخوان حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برای حضور ناشران ایرانی در غرفه کشورمان در این نمایشگاه، فراخوان داد. طبق این فراخوان، تشکل های نشر، ناشران و آژانس های ادبی می توانند به دو شکل حضور مستقل و یا با ارسال آثار در نمایشگاه حضور پیدا نمایند. بر اساس فراخوان منتشر شده می توانند تا تاریخ 10 تیرماه به پایگاه الکترونیکی www.Icfi.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2017 از روز 19 تا 23 مهر 1396- 11 تا 15 اکتبر 2017 برپا خواهد شد.

انتشار آمار ثبت نام ناشران برای نمایشگاه پکن

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب پکن از تاریخ 1 تا 5 شهریورماه در پایتخت چین برگزار می گردد و ایران هم مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.

امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران سه شنبه 23 خرداد و 3 روز بعد از اتمام مهلت فراخوان این موسسه برای ثبت نام ناشران کشور برای حضور در این نمایشگاه، گفت: مطابق تجربه ای که ما در سال های اخیر در برپایی غرفه ملی ایران در نمایشگاه های خارجی کتاب داشته ایم، قرار شد که حضور تشکل های نشر، ناشران علاقه مند به فعالیت و آژانس های ادبی، اولویت اقدام ما باشد. بر همی مبنا، فراخوانی برای شرکت در نمایشگاه کتاب پکن تهیه شد که تا این لحظه ناشران به دو شیوه آمادگی خود را برای حضور در این نمایشگاه اعلام نموده اند؛ بر این اساس تاکنون 3 آژانس ادبی، 8 ناشر، 2 تشکل نشر، 3 دانشگاه و 5 موسسه فرهنگی برای حضور مستقیم و حدود 18 ناشر هم برای حضور تنها در قالب ارائه آثارشان در نمایشگاه کتاب پکن ثبت نام نموده اند.

انتشار فراخوان اعطای تسهیلات به تاسیس، نوسازی و تجهیز کتاب فروشی ها

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه این هفته، با صدور اطلاعیه ای شرایط اعطای تسهیلات جهت تاسیس، نوسازی و تجهیز کتاب فروشی ها در مناطق کمتر برخوردار را بیان کرد.

طبق آنچه در این فراخوان به آن اشاره شده، معاونت امور فرهنگی در نظر دارد نسبت به اعطای تسهیلات مورد احتیاج برای تاسیس، نوسازی و تجهیز مراکز فروش کتاب در مناطق کمتر برخوردار اقدام کند. متقاضیان می توانند درخواست­های خود را به انضمام نمونه کاربرگ طرح توجیهی به نشانی ketab. Farhang.gov.ir تکمیل و ارسال نمایند.

ارایه این تسهیلات در پی انعقاد تقاهم نامه میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بانک شهر که در ایام برگزاری سی اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به امضا رسید، وارد فاز اجرایی شده است.

درگذشت علی اکبر تجویدی

علی اکبر تجویدی فرزند هادی خان تجویدی و برادر محمد و علی تجویدی از نقاشان و نوازندگان فقید کشور، روز شنبه 20 خرداد ماه در پاریس درگذشت. زنده یاد تجویدی صاحب مقالات و تألیفات متعددی در زمینه هنر و فرهنگ ایرانی بود که از آن جمله می توان به کتاب مهم نگاهی به هنر نقاشی ایران از شروع تا قرن دهم هجری اشاره نمود.

علی اکبر تجویدی، متولد 1305، فرزند هادی خان تجویدی، از شاگردان کمال الملک و از هنرآموختگان مدرسه صنایع مستظرفه، یکی از مهم ترین هنرمندان و پژوهشگران خاندان تجویدی بود.

اعلام شرایط دریافت حق السهم بن های دانشجویی و دانش آموزی

ستاد خبری سی اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز دوشنبه این هفته بیان کرد دانشجویان و دانش آموزانی که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از بن کارت های خود استفاده ننموده اند، می توانند از تاریخ اول تیرماه به وسیله خودپردازهای بانک شهر نسبت به دریافت قدرالسهم خود اقدام نمایند.همچنین دانش آموزان و دانشجویانی که هنوز پیروز به دریافت بن کارت های خود نشده اند، می توانند با مراجعه به شعب بانک شهر، بن کارت خود را دریافت نمایند.

وقف 14 هزار جلد کتاب در همدان

پرویز اذکایی، بیش از 14 هزار جلد کتاب به ارزش بیش از 4 میلیارد و پانصد میلیون تومان را وقف کتابخانه مرکزی همدان کرد. این خبر روز سه شنبه این هفته منتشر شد.

پرویز اذکایی، نویسنده، ادیب و چهره ماندگار همدان به سال 1318 خورشیدی درهمدان متولد شده است.وی تحصیلات خود را در شهر همدان و تهران و سپس در دانشگاه منچستر (انگلستان) طی کرد، مطالعات وی به طور عمده در تاریخ و فلسفه بوده است .این استاد برجسته در رشته های کتابشناسی ، رجال شناسی و تاریخ علم دارای تألیفات فراوان است.

ترامپ نویسنده آمریکایی را بلاک کرد

اولین خبر بین المللی گزارش این هفته، به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مربوط می گردد. طبق این خبر، ترامپ با بلاک کردن استیون کینگ نویسنده معروف آمریکایی، مانع ورود او به اکانت توییترش شد.

کینگ بارها ترامپ را در توییتر مسخره نموده و او را رییس جمهور تقلبی خوانده بود. وی رییس جمهوری آمریکا را برای توییتی که به صورت بی معنی از کلمه کاوففه (Covfefe) استفاده نموده بود دست انداخته بود. این گاف توییتری ترامپ که توسط کینگ آشکار شد در سراسر دنیا در شبکه های اجتماعی به استهزا گرفته شد.

این خبر روز سه شنبه این هفته توسط کینگ منتشر شد. ترامپ همچنین در این روز، کاربرها و سازمان های دیگری را هم بلاک کرد که گروه ووت وتز از جمله آنها بودند. با این کار ترامپ موجب انتقادها نسبت به وی افزایش یافته است.

اهدای جایزه صلح ناشران آلمان به نویسنده کانادایی

جایزه صلح ناشران آلمان در سال 2017، مارگارت آتوود نویسنده و شاعر سرشناس کانادایی را به عنوان برنده این جایزه 25 هزار یورویی معرفی کرد.

در بیانیه اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان در این باره آمده است: انسان دوستی، عدالت خواهی و رواداری عواملی هستند که به نگاه مارگارت اتوود شکل می دهند. وی فردی است که با آگاهی بیدار و شناخت عمیق از انسان به دنیا نگاه می نماید و با قدرت زبانی و ادبی موثر خود تحلیل ها و نگرانی هایش را روایت می نماید.

آتوود برنده جوایز متعدد ادبی است و کتاب هایش به بیش از 30 زبان ترجمه شده اند.

چاپ کتاب جدید جان گریشام

جان گریشام با انتشار کتاب جدیدش گفت از نوشتن مقدمه متنفر است و معتقد است رمان جدیدش با عنوان جزیره کامینو یک کتاب مناسب برای مطالعه در ساحل است. در حالی که از کتاب های این نویسنده پرفروش بیش از 300 میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش رفته، همه 29 کتاب پیشین او در راس فهرست پرفروش های نیویورک تایمز جای گرفتند.

کتاب جدید این نویسنده که با عنوان جزیره کامینو منتشر شده درباره یک رمان نویس جوان است که از بایکوت شدنش توسط نویسندگان دیگر رنج می برد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کاهش16درصدی شمارگان کتاب و شروع ثبت نام برای نمایشگاه فرانکفورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش16درصدی شمارگان کتاب و شروع ثبت نام برای نمایشگاه فرانکفورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید