حرکت ناگزیر فعالیت های پست به سمت هوشمندسازی

به گزارش عینک دایره ای، نهمین روز از ماه اکتبر هر سال (17 مهر) به مناسبت سالگرد تشکیل اتحادیه دنیای پست (UPU) به اسم روز دنیای پست گرامی داشته می گردد. این اتحادیه در سال 1847 با هدف ایجاد و حفظ یک سامانه پستی برای برقراری جریان آزاد نامه ها در دنیا، در شهر بُرن سوییس شروع به کار کرد.

حرکت ناگزیر فعالیت های پست به سمت هوشمندسازی

از صد و شصتمین دهه تقویم میلادی، نخستین سیستم های پستی ملی در بسیاری از کشورها راه اندازی شدند. به تدریج کشورها توافق کردند تا تبادل نامه را به صورت بین المللی انجام دهند. در اواخر صد و هشتادمین دهه میلادی یک سرویس پست جهانی تشکیل شد که البته کُند و پیچیده بود. تولد اتحادیه جهانی پست در سال 1847 ، راه را برای ظهور سرویس پستی کارآمدی که امروز موجود است، هموار کرد. در سال 1948 این اتحادیه به یکی از آژانس های سازمان ملل متحد تبدیل شد.

روز 9 اکتبر نخستین بار در کنگره 1969 اتحادیه جهانی پست در توکیوی ژاپن به اسم روز جهانی پست معین شد. از آن موقع تا به امروز همه کشورهای جهان با برگزاری مراسم مختلف بر اهمیت سرویس پستی تاکید می نمایند. فعالیت ها و برنامه های فراوانی به مناسبت این روز در جهان برگزار می گردد. ادارات پست در برخی کشورها نمایشگاه های ویژه کلکسیون تمبر برگزار می نمایند، درهای این ادارات به روی عموم بازدیدنمایندگان باز شده و کارگاه هایی با مضمون تاریخچه پست برگزار می گردد. بعلاوه ادارات پست در بسیاری از کشورها از این رویداد به اسم فرصتی برای معرفی یا ترویج محصولات و خدمات پستی نو استفاده می نمایند.

سازمان ملل متحد، هدف از گرامی داشت این روز را آگاهی افزایی در خصوص نقش مهمی که سیستم پستی در زندگی روزمره افراد و کسب وکارها و پیشرفت اجتماعی و مالی کشورها ایفا می نماید، می داند.

پست در ایران

ایرانیان برای نخستین بار در زمان هخامنشیان اقدام به تاسیس واحد رسمی پست با اسم چاپارخانه کردند که در آن چارچوب از طریق اسب های تندرو تمامی اخبار، گزارش ها و مکاتبه های دولتی بین مرکز با سایر ایالات منتقل می شد.

این فرایند در طول تاریخ ایران در هر دوره ازسلسله های پادشاهی ادامه یافت و در برخی از مواقع بهتر و در پاره ای از زمان ها دچار رکود شد تا اینکه امیرکبیر در سال های اول صدارت خود همراه با سایر اصلاحات، با وضع قوانینی در این حوزه، زمینه شکل گیری پست منظم را مهیا کرد.

پست در ایران تا سال 1258 به صورت اداره پست به فعالیت خود ادامه می داد تا این که در این سال ناصرالدین شاه قاجار دستور تاسیس وزارت پست را صادر کرد. در زمان صدارت امیرکبیر تحولات بزرگی در وزارت پست ایران رخ داد و در پی آن نظام پستی نو در کشور ایجاد شد؛ در این دوره سرویس های پستی منظمی بین شهرها ایجاد و تعرفه های پستی معین شد بعلاوه آیین نامه پستی کشور هم به تصویب رسید. در سال 1288 با رواج تلگراف نام این وزارتخانه به وزارت پست و تلگراف تغییر کرد. در دوره رضاخان و در سال 1308 با خرید سهام شرکت تلفن، وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی شیوه های ارائه خدمات پستی از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافت که از میان آنها می توان به حذف ساختار سنتی پست، اجرای مکاهماسیون و اتوماسیون شبکه پستی و ایجاد سرویس های نو و متنوع نظیر پست پیشتاز، صندوق شخصی و پست اکسپرس اشاره نمود. بعلاوه در پی رواج خدمات اینترنتی و شکل گیری روش های نو ارتباطی و اطلاعاتی، نام این وزارتخانه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر داده شد.

سامانه هوشمند رضایتمندی مشتریان راه اندازی می گردد

امروز با تغییرات گسترده و سریعی که در عرصه ارتباطات شاهد هستیم، موضوع هوشمندسازی فرایند تبادلات پستی مطرح بوده و در سطح جهان به جد دنبال می گردد. از طرفی سطح رضایت مشتریان دراین حوزه مورد توجه جدی است. در همین رابطه رمضانعلی سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست از راه اندازی سامانه هوشمند سنجش رضایت مشتریان تا یک ماه آینده اطلاع داده و هدف از این اقدام را افزایش کیفیت خدمات پستی در امتداد جهت پیشبرد طرح تحول دیجیتال پست خاطرنشان کرد.

او بعلاوه به تغییر و بازنگری در زیرساخت های پست اشاره نمود و اضافه نمود: در ادامه هوشمندسازی مراکز تجزیه و مبادلات کشور، به زودی بزرگ ترین مرکز تجزیه و مبادلات کشور واقع در چهارراه لشگر مجهز به بزرگ ترین و به روزترین دستگاه سورتینگ خاورمیانه خواهد شد.

سبحانی فر معتقد است با راه اندازی این سیستم در مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور شاهد افزایش چند برابری سرعت سیر مرسولات، کاهش ضریب خطای انسانی و در پی آن ارتقای رضایت مشتریان خواهیم بود.

رشد 40 درصدی ترافیک بسته و امانات پستی در 6 ماهه اول سال

دراین بین محسن وطن پرست، مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست هم با اشاره به تغییر ماهیت فعالیت شرکت ملی پست با توسعه شبکه های اجتماعی و تجهیزات ارتباطی در سال های اخیر و گرایش مردم به خرید و فروش اینترنتی به رشد 54 درصدی ترافیک سرویس تجارت الکترونیک در سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره نمود و از راه اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک شرکت پست و افتتاح آن در روزهای آینده اطلاع داد.

او با بیان اینکه اقبال مردم به خرید و فروش اینترنتی بیشتر از قبل شده، توضیح داد: با توجه به شیوع همه گیری و تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا برای ماندن در خانه، فعالیت شرکت ملی پست افزایش محسوسی داشته به طوری که ترافیک بسته و امانات پستی با یک جهش قابل توجه با 85 درصد رشد از حدود 27 میلیون در سال 1398 به 50 میلیون در سال 1399 رسید و این فرایند صعودی در شش ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته هم با رشد 40 درصدی همراه بود.

کاهش تمرکز 25 درصدی فرآیند آماده سازی و رهسپاری مرسولات پستی

وطن پرست ادامه داد: رشد غافلگیرنماینده و معنادار مرسولات پستی فشار مضاعف بر واحدهای عملیاتی به ویژه فرآیند پردازش مرسولات وارد کرد که برای سامان دهی این شرایط بر اساس مطالعات صورت گرفته مدل حمل ونقل شبکه خطوط پستی اصلاح و شش هاب پست منطقه ای شامل اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، همدان و ساری راه اندازی شد. با راه اندازی این مراکز علاوه بر کاهش تمرکز 25 درصدی فرآیند آماده سازی و رهسپاری، مدت زمان سیر مرسولات پستی و بعلاوه کیفیت خدمت رسانی به مشتریان (با کاهش تعداد دفعات تخلیه و بارگیری و کاهش نقاط مبادله) بهبود پیدا کرد.

بر اساس اظهارات مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست با راه اندازی این مرکز هوشمند، امکان آماده سازی مرسولات قراردادی پرترافیک در کمترین زمان ممکن فراهم شده است.

این مقام مسئول، بهره برداری از سیستم های مکاهمه هوشمند با ظرفیت تجزیه 20 الی 25 هزار مرسوله در روز در مراکز استان های اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد را گام بلندی در راستای هوشمندسازی شبکه پستی دانست و از ساخت سیستم پیشرفته پرظرفیت تجزیه مرسولات در هاب مرکزی لشگر با تکنولوژی روز جهان از طریق صنعت گران داخی اطلاع داد که در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

وطن پرست بعلاوه بهره برداری از سامانه اظهارنامه گمرکی بین المللی CDS را از جمله اقدامات موثر شرکت پست قلمداد کرد که بر اساس الزامات اتحادیه جهانی پست صورت پذیرفته است.

او در عین حال تاکید نمود: به علت وسعت شبکه، فرسودگی ناوگان و بعلاوه پیش بینی فرایند رو به رشد ترافیک در سال های آینده، پست برای انجام تکالیف قانونی خود به ویژه در نقاط روستایی و دورافتاده به شدت نیازمند توجه، حمایت و سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی نظیر حمل ونقل، توسعه و تجهیز مراکز مبادله است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "حرکت ناگزیر فعالیت های پست به سمت هوشمندسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت ناگزیر فعالیت های پست به سمت هوشمندسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید