تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC در چیست؟

به گزارش عینک دایره ای، امروزه در ساخت درب و پنجره از متریال های مختلفی استفاده می گردد که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. از بین تمام متریال ها, آلومینیوم و UPVC جزء پرکاربردترین متریال در ساخت پروفیل های درب و پنجره هستند. این متریال ها دارای معایب و مزایایی هستند که در زیر به آنالیز آنها پرداخته شده و مقایسه ای بین آنها انجام شده است. در ادامه این مطلب از ما با ما همراه باشید.

تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC در چیست؟

پنجره آلومینیومی

آلومینیوم رایج ترین متریال در ساخت پروفیل های درب و پنجره می باشد و از گذشته تا به امروز در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است. آلومینیوم وزن سبکی دارد و در مقایسه با آهن برای فراوری درب و پنجره مناسب تر می باشد. پنجره های آلومینیومی دارای تنوع فریم, رنگ, یراق آلات و بازشو می باشند که می تواند نیازهای صنعت ساختمان را برآورده سازند.

انواع پروفیل آلومینیوم

پروفیل های پنجره آلومینیوم دارای انواع مختلفی می باشد که شامل موارد زیر می باشند:

پروفیل پنجره آلومینیوم ترمال

پروفیل های ترمال به نمونه ای گفته می گردد که از دو مقطع آلومینیومی مجزا که از طریق تیغه پلی آمید به یکدیگر ساخته شده اند، تشکیل شده اند. این نوع پروفیل ها در برابر حرارت، اشعه خورشید و مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

از دیگر مزایای این گونه پروفیل ها می توان به استحکام و طول عمر بالای آن ها اشاره نمود. این نوع پروفیل ها می توانند مانند یک عایق عمل نموده و از ورود و خروج گرما و سرما جلوگیری به عمل آورند.

پروفیل پنجره آلومینیوم نرمال

این گونه پروفیل ها فاقد تیغه پلی آمید می باشد. این گونه پروفیل ها از خاصیت عایق کم تر و استحکام پایین تری نسبت به پروفیل های ترمال برخوردار می باشند.

ویژگی پنجره آلومینیوم

از ویژگی های پنجره آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پنجره های آلومینیومی از مقاومت خوبی برخوردار بوده و در برابر تابش نور خورشید، رطوبت و گرد و غبار از خود مقاومت نشان می دهد.
  • در ساخت فریم های پنجره های آلومینیوم از پوشش اکسید استفاده می گردد که می تواند از خوردگی و سوراخ شدن آن جلوگیری کند.
  • وزن این گونه پنجره ها نسبت به پنجره های آهنی کم تر بوده ولی با این وجود از استحکام خوبی برخوردار می باشند.
  • با توجه به وزن کم این گونه پنجره ها، نصب آن ها نیز آسان می باشد.
  • نگهداری از پنجره های آلومینیوم آسان بوده و برای پاک کردن آن می توان از یک اسفنج مرطوب استفاده کرد.
  • این گونه پنجره ها از زیبایی و تنوع رنگ بالایی برخوردار می باشند.

پنجره UPVC

UPVC مخفف عبارت (Unplasticized Polyvinyl Chloride) می باشد. اگر به پی وی سی که نوعی پلاستیک فشرده و سخت است هیچ نوع روان کننده ای اضافه نگردد یو پی وی سی ایجاد می گردد. پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی مقاومت بالاتری نسبت به پی وی سی داشته و در صنعت ساخت و ساز خصوصا ساخت قاب های درب و پنجره بسیار پرکاربرد است.

پروفیل های یو پی وی سی در برابر مواد شیمیایی, نور خورشید, تغییرات جوی, رطوبت و… از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. وزن این ماده بسیار سبک است و قابل بازیافت و استفاده مجدد می باشد.

ویژگی های پنجره UPVC

  • این گونه پنجره های عایق خوب سرما و گرمت شناخته می شوند.
  • پنجره های یو پی وی سی از تنوع بالا در طرح و رنگ برخوردار می باشند.
  • سرعت نصب این پنجره ها بالا بوده و آسان می باشد.

مقایسه پنجره UPVC و پنجره آلومینیومی

  • مقاومت پنجره UPVC در برابر حرارت بسیار بالاست و آتش نمی گیرد اما پنجره های آلومینیومی اگر در معرض حرارت بالا و آتش قرار گیرند آسیب می بینند.
  • پنجره UPVC نوعی عایق حرارتی محسوب می گردد و از انتقال انرژی جلوگیری میک ند. یکی از ویژگی های این نوع پنجره استفاده از پروفیل های چند حفره ای در ساخت آنهاست. این حفره ها با نوعی عایق مخصوص پر می گردد که این امر عایق بودن پنجره را تقویت می نماید. در مقابل, آلومینیوم نوعی ماده رساناست که گرما و حرارت را از خود عبور می دهد. امروزه برای حل این مشکل در فریم های آلومینیومی, از ماده ای به نام ترمال بریک استفاده می گردد. همانطور که از نامش پیداست, این ماده نوعی عایق حرارتی ست که از انتقال جریان هوا و گرما ممانعت می نماید.
  • UPVC بسیار مقاوم و بادوام است و هیچ نوع ماده شیمیایی فراوری نمی نماید. اما در فرآیند فراوری آلومینیوم مواد شیمیایی استفاده می گردد که این مواد سرطان زا و خطرناک هستند. جایگزین نمودن UPVC در ساخت پنجره باعث کاهش آسیب های محیطی می گردد.
  • پنجره UPVC مقاومت بسیار بالایی دارد و دچار خوردگی و پوسیدگی نمی گردد. در مقابل پنجره آلومینیومی مقاومت پایینی در برابر آلودگی و تغییرات جوی دارد. این پنجره ها به مرور زمان دچار خوردگی شده و تغییر رنگ می دهد.
  • تغییرات دمایی و تفاوت دما در داخل و خارج از خانه باعث ایجاد میعان بر روی پروفیل های آلومینیومی می گردد که به مرور زمان به آن آسیب می زند اما پروفیل های UPVC به دلیل اینکه عایق حرارتی هستند مانع از ایجاد میعان می شوند.
منبع: ساختمانچی

به "تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید