چگونه در ویندوز 11 دسترسی برنامه ها به اینترنت را مسدود کنیم

به گزارش عینک دایره ای، فایروال ها نقش مهمی در امن نگه داشتن کامپیوترها و شبکه ها دارند ولی می توانید از آن ها برای کنترل دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت نیز بهره ببرید. Windows Defender Firewall یک ابزار امنیتی قدرتمند است که به طور پیش فرض در ویندوز 11 نصب شده و شما به راحتی می توانید با استفاده از آن، دسترسی برنامه ها به اینترنت را مدیریت کنید.

چگونه در ویندوز 11 دسترسی برنامه ها به اینترنت را مسدود کنیم

شاید نخواهید یک برنامه به اینترنت دسترسی داشته باشد؛ چون مصرف داده زیادی دارد یا اینکه اطلاعات روی کامپیوتر شما را برای سرورهای راه دور می فرستد یا اینکه مرتبا به روزرسانی می گردد و شما می خواهید جلوی این به روزرسانی ها را بگیرید. هر علتی برای مسدودسازی اتصال یک نرم افزار به اینترنت داشته باشید؛ ما در این مطلب، خواهیم گفت چگونه با چند مرحله ساده، دسترسی هر اپلیکیشنی به اینترنت را در ویندوز 11 قطع کنید.

چگونه با استفاده از Windows Defender Firewall دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت را مسدود کنیم؟

چندین روش برای مسدودسازی دسترسی یک اپلیکیشن به شبکه و اینترنت در ویندوز 11 وجود دارد ولی یکی از برترین روش ها، استفاده از فایروال خود ویندوز 11 و مایکروسافت است. فایروال Windows Defender Firewall یک ابزار بسیار قدرتمند است که احتیاجی به نصب ندارد و به طور پیش فرض روی ویندوز 11 نصب شده و فقط شما باید با چند کلیک، آن را پیکربندی کنید.

وقتی می گوییم دسترسی یک اپلیکیشن به اینترنت را مسدود کنیم؛ یعنی این برنامه دیگر نتواند پیامی از اینترنت دریافت یا پیامی ارسال کند و هیچ ترافیک ورودی/خروجی نداشته باشد.

مسدود کردن یک اپلیکیشن برای عدم دسترسی به اینترنت می تواند مزایای زیادی داشته و البته چندین عیب یا خطر امنیتی نیز دارد. مثلا، اگر نرم افزار مهمی را بلوکه کردید؛ دیگر هرگز نمی تواند به روزرسانی گردد و وصله های امنیتی نو را دریافت و نصب کند. بنابراین، باید بدانید دقیقا چه برنامه ای را و به چه علت مسدود می کنید.

برای مسدودسازی دسترسی یک اپلیکیشن به اینترنت با استفاده از فایروال Windows Defender Firewall مراحل زیر را انجام دهید:

1- منوی Start ویندوز 11 را باز کنید و عبارت Windows Defender Firewall را در باکس جست وجو تایپ و بعد اینتر کنید. از نتایج نمایش داده شده، گزینه Windows Defender Firewall را انتخاب کنید.

2- در صفحه Control Panel باز شده، از نوار کناری سمت چپ روی گزینه Advanced settings کلیک کنید تا پنجره Windows Defender Firewall with Advanced Security باز گردد.

3- از منوی سمت چپ، روی Outbound rules کلیک نموده و بعد از بخش Actions در نوار کناری سمت راست، گزینه New Rule را انتخاب کنید. اکنون باید ویزارد New Outbound Rule Wizard ظاهر شده باشد.

4- اکنون می خواهیم یک رول یا قانون نو با فایروال برای مسدودسازی ترافیک دسترسی به اینترنت یک اپلیکیشن بدهیم. شما احتیاج دارید در صفحه ظاهر شده، گزینه Program را انتخاب و بعد روی کلید Next بزنید.

5- حالا باید سراغ برنامه مورد نظر برویم و فایل اجرایی آن با پسوند EXE را یافته و به فایروال نشان بدهیم. معمولا، برنامه ها در پوشه Program Files در درایوی هستند که ویندوز 11 نصب شده است.

6- کلید رادیویی This program path را انتخاب کنید و بعد روی کلید Browse بزنید و راستا فایل اجرایی اپلیکیشنی که باید ترافیک اینترنت آن مسدود گردد را انتخاب و بعد روی کلید Next بزنید.

7- گزینه Block the connection را انتخاب و Next کنید.

8- تیک هر سه گزینه Domain و Private و Public را زده و Next کنید.

9- باید به رول خود یک نام بدهید و توضیحاتی درباره دلایل مسدودسازی خود بنویسید. در نهایت روی کلید Finish بزنید.

اکنون، پیروز شدید دسترسی یک اپلیکیشن به اینترنت را در ویندوز 11 قطع کنید.

چگونه دسترسی یک اپلیکیشن به اینترنت را باز کنیم؟

ممکن است دسترسی یک برنامه به اینترنت را با استفاده از رول Outbound Rule در فایروال ویندوز بسته باشید ولی مدتی بعد احتیاج پیدا کنید که مجددا به این برنامه دسترسی به اینترنت بدهید. در این شرایط، باید رول تعریف شده برای آن برنامه را حذف یا غیرفعال کنید. بیایید ببینیم چگونه می توانیم یک Outbound Rule در Windows Defender Firewall را غیرفعال کنیم:

1- منوی Start ویندوز 11 را باز نموده و با تایپ Windows Defender Firewall وارد برنامه فایروال شوید.

2- در پنجره Control Panel باز شده، از نوار کناری سمت چپ روی گزینه Advanced settings بزنید تا پنجره Windows Defender Firewall with Advanced Security باز گردد.

3- از منوی سمت چپ روی Outbound Rules زده و دنبال رول مورد نظر خود در بخش وسط صفحه بگردید. به طور مثال، ما رولی به نام Adobe Internet Block داریم که باید غیرفعال گردد. وقتی این رول را پیدا کردید؛ روی آن ضربه بزنید تا انتخاب گردد.

4- از بخش Actions سمت راست صفحه، روی گزینه Delete یا Disable Rule کلیک کنید تا این رول غیرفعال یا پاک گردد.

چرا باید دسترسی یک اپلیکیشن به اینترنت در ویندوز 11 را قطع کنیم؟

دلایل زیادی برای این کار وجود دارد. نخست، مصرف زیاد اینترنت به وسیله اپلیکیشن ها و به روزرسانی های زیاد و بزرگ و حجیم که ضروری نیستند. دوم، یک اپلیکیشن جاسوس پیدا کردیم و اگرچه به آن روی سیستم احتیاج داریم ولی نباید به اینترنت دسترسی داشته باشد. سوم، مسدود کردن دسترسی اپ هایی مانند آفیس و ادوبی برای جلوگیری از عدم به روزرسانی و شناسایی به وسیله سرورهای شرکت سازنده و بعد از رجیستری خارج شدن.

هر علتی برای مسدودسازی دسترسی به اینترنت یک اپلیکیشن داشته باشید؛ استفاده از فایروال ویندوز یکی از برترین روش ها برای مدیریت و کنترل ترافیک ورودی و خروجی برنامه ها است.

منبع: شبکه چی

به "چگونه در ویندوز 11 دسترسی برنامه ها به اینترنت را مسدود کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در ویندوز 11 دسترسی برنامه ها به اینترنت را مسدود کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید